Search
Close this search box.

Havuja Hack 26.-28.1.2024

Toivotamme kaiken taustaiset harrastelijat, opiskelijat, ammattilaiset ja yritykset tervetulleiksi luomaan yhdessä uusia ideoita, sovelluksia, palveluita ja pelejä joko valmiista annetuista tai oman tarpeen haasteista ja teemoista!

Tapahtumassa luodaan ja kehitetään eri haasteiden mukaisia aihioita ja pelejä. Suositellusti aihiot ja pelit työstetään digitaalisena omilla tietokoneilla, mutta mm. lautapelin toteuttaminen ilman omaa tietokonetta on mahdollista! Tietysti tapahtumaviikonloppuna on myös mahdollisuus kohdata huikeita ihmisiä, oppia, pelata sekä pitää hauskaa!

Missä ja milloin?

Havuja Hack järjestetään 26.-28.1.2024 viikonloppuna Kuopion taidelukion Lumitilla (Koljonniemenkatu 48–50, Kuopio, B-ovi).

Aikataulu

Perjantaina 26.1.

16:00-17:00 Ovien avaus ja rekisteröityminen.

17:00-18:00 Tapahtuman avaus ja haasteiden esittely.

18:00-19:00 FGJ Kick-off striimi ja teeman paljastus.

19:00-19:30 Tiimeihin jakaantuminen.

19:30-24:00 Projektien työstäminen alkaa.

Lauantaina 27.1.

00:00-24:00 Projektien työstäminen jatkuu.

10:00-12:00 Tarjolla omatoimista aamupalaa.

16:00-17:00 ”Your videogame got hacked”, esittäjänä KuoSec ry.

Sunnuntaina 28.1.

00:00-15:00 Projektien työstämisen viimeiset tunnit.

10:00-12:00 Tarjolla omatoimista aamupalaa.

15:00-16:00 Projektituotosten palautus.

16:00-17:00 Projektituotosten esittely.

17:00-18:00 Tapahtuman päättäminen.

Kuvia vuoden 2023 Havuja Hackista.

Hackaton-haasteet

1. Luontopolkujen elävöittäminen pelillisin keinoin
Ole mukana luomassa pelillistettyjä virtuaaliluontokokemuksia Tiilikkajärveltä otetuista 360-kuvista ja 3D-mallista.
Lisätietoja haasteen antajasta: digireitit.savonia.fi

2. Tietoturvallinen tekoäly organisaatioiden sisäiseen luottamuksellisten dokumenttien käsittelyyn
Ole mukana luomassa suljettua ja omalla palvelimellaan toimivaa tietoturvallista tekoälyä, jonka avulla organisaatio voi analysoida ja tuottaa uusia dokumentteja organisaation käyttöön.
Lisätietoja haasteesta antaa: jukka.sormunen@kuopio.fi
3. Lukio-opiskelijoiden monipuoliseen ja räätälöityyn oppimiseen hyödynnettävä tekoäly
Tavoitteena on kehittää tekoälyä, joka auttaa opettajia analysoimaan ja tunnistamaan lukio-opiskelijoiden erilaisia oppimistarpeita sekä avustaa räätälöidyn oppimateriaalin luomisessa opiskelijoiden tarpeiden mukaan. Lukiokoulutukseen kohdentuvaa avointa opetusmateriaali voi noutaa muotoiltavaksi Opetushallituksen AOE palvelusta: https://aoe.fi
Lisätietoja haasteesta antaa: jukka.sormunen@kuopio.fi
4. Goulu-sovelluksen suunnittelu ja kehittäminen
Tämä haaste pyytää suunnittelemaan ja kehittämään Goulu-sovelluksentehtyjen määrittelyjen pohjalta. Tavoitteena on luoda innovatiivinen ja käyttäjäystävällinen sovellus, joka helpottaa erityislapsia ja heidän vanhempiaan kouluun lähdössä ja aamutoimissa.
Lisätietoja haasteesta antaa: suvi@hubpanostamo.fi

Lisää haasteita tulee myöhemmin!

Mikä on Havuja Hack?

Havuja Hack on Business Center Pohjois-Savon ja sen kumppaneiden yhteistyössä järjestämä hackathontapahtuma, johon jokainen on taustastaan riippumatta tervetullut pitämään hauskaa, innovoimaan ja luomaan uutta siirtämällä ajatuksia valkotaululta käytäntöön.

Hackathonin rinnalla osana Havuja Hack -tapahtumaa järjestetään myös Kuopion Global Game Jam -pelikehitystapahtuma, jossa ovat mukana paikallisten pelikehittäjien yhdistys IGDA Kuopio Hub sekä Suomen game jam -yhdistys Finnish Game Jam.

Mikä on hackathon ja Global Game Jam?

Hackathon on intensiivinen innovaatiotapahtuma, jossa ohjelmoijat, suunnittelijat ja kehittäjät kokoontuvat yhteen luomaan uusia ohjelmistoja tai ratkomaan haasteita tiiviissä yhteistyössä.

Global Game Jam puolestaan on maailmanlaajuinen pelinkehitystapahtuma, jossa pelisuunnittelijat ja muut luovan alan ammattilaiset ja harrastajat suunnittelevat ja toteuttavat digitaalisia tai perinteisiä pelejä yhden viikonlopun aikana.

Tapahtuman kulku

  1. Tapahtuman aloitus: Hackathon -haasteiden ja game jam -teeman esittelyt.
  2. Tiimiytyminen: Tiimien koostaminen ja työpisteille asettuminen.
  3. Työstäminen: Valitun haasteen tai pelin työstämistä tiiminä ja ohjeisohjelmaan osallistumista.
  4. Tapahtuman lopetus: Tiimien tuotosten esittely ja palautus.

Lue tästä edellisvuoden Havuja Hackista ja katso videolta millaista ensimmäisessä tapahtumassa oli.

Yrityksille ja yhteisöille

Jos sinulla on kysyttävää tai ideoita ja aihioita Havuja Hackin työstettäviksi haasteiksi, ota yhteyttä:

Matti Laitinen, 044 7856333, matti.laitinen@savonia.fi
Kalle Sievänen, 044 7856853, kalle.sievanen@savonia.fi